Zintuigengedicht
Klik hier voor zintuigedichten die zijn opgestuurd en gepubliceerd. |
- Maak een gedicht over een abstract onderwerp, bijvoorbeeld 'vrijheid', 'liefde', 'jaloezie' of 'haat'. Gebruik de vijf zintuigen bij de beschrijving van het onderwerp.
- Brainstorm over mogelijke onderwerpen en kies er eentje uit, dat je
wilt beschrijven..
- Beantwoord de onderstaande vijf vragen: noteer bij elke vraag een
concreet zelfstandig naamwoord en/of bijvoeglijke naamwoord, gebruik
bijvoorbeeld bij vraag 1 'vogel' om 'vrijheid' te beschrijven of bij
vraag 4 'fluweel' om 'liefde' te karakteriseren.
1. Als je het kon zien, hoe zou het er dan uitzien?
2. Als je het kon ruiken, hoe zou het dan ruiken?
3. Als je het kon proeven, hoe zou het dan smaken?
4. Als je het kon aanraken, hoe zou het dan voelen?
5. Als je het kon horen, hoe zou het dan klinken?
- Schrijf vervolgens, met behulp van jouw vijf woorden, bij elk zintuig
een dichtregel.
Bijvoorbeeld: Het ziet er uit als .. of Het lijkt op ..
- Schrijf een slotregel met behulp van de volgende vraag:
Als het onderwerp van je gedicht in de klas was (en je zou de deur openen), wat zou het dan doen? Gebruik hier in ieder geval een concreet werkwoord en lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld bij 'eet een appel'.
Als voorbeeld:
Langeweile
Anoniem
Sieht aus wie zerknitterte Zeitungen,
riecht nach alter Seifenlauge,
schmeckt nach kaltem Kaffee,
fühlt wie neues Sandpapier,
klingt wie der Zug auf den Schienen.
Sie erstickt einen Seufzer und schläft ein.
Liefde
Anoniem
De liefde lijkt op een roze wolk,
ruikt naar rode rozen,
smaakt naar zoete wijn,
voelt aan als fluweel,
klinkt als een nachtegaal in de zomer.
De liefde zweeft dromend door het raam.
Met dank aan Esther Peze -docent Engels aan de lerarenopleiding Archimedes te Utrecht- voor haar bijdrage aan de dichtvorm "Zintuigengedicht".